Coronastöd till företag att ha koll på innan årsskiftet

I denna text presenteras en sammanfattning av de stödpaket och regeländringar som har införts för att stötta svenska företag under pandemin 2020 och 2021. Vi belyser bland annat omsättnings- och omställningsstödet, korttidspermittering, konstaterade kundförluster, preliminärskatt, parkering för anställda, julbord och julgåvor, samt coronagåvor. Vi lyfter även fram vikten av att ”coronakolla” årsredovisningen för att säkerställa korrekt information.

Omsättningstöd

Omsättningsstödet (eller omställningsstödet som det också kallas för) är ett stöd som tidigare har gått att ansöka om. Först avsåg det minskad omsättning i mars och sen utökades det till att avse perioder till och med juli månad. Ansökningsperioden för stöd för minskad omsättning i dessa perioder har nu stängt (30 nov) men förslag finns nu på att utöka stödet så att det kommer gå att ansöka även för årets sista månader, augusti till och med december.

 

Stödet kommer delas upp i två perioder. Stöd ges för perioden augusti – oktober till företag som har ett omsättningstapp på minst 40% i jämförelse med samma period 2019. För perioden november – december behöver omsättningstappet vara minst 30% för att ditt företag ska vara berättigade till stöd. Om ni kommer ansöka om detta stöd så glöm inte att kontakta din redovisningskonsult för att säkerställa att det inte saknas något underlag eller liknande för att kunna säkerställa att bokföringen är korrekt för dessa perioder. Detta för att säkerställa att ni i er ansökan lämnar korrekta uppgifter.

 

En viktig parameter för att också vara berättigad till stödet är att det inte får ha tagits något beslut om utdelning i företaget under perioden mars 2020 till och med juni 2021!

 

Mer information om detta stöd, hur ansökan går till, hur mycket ni kan vara berättigade till för detta stöd och mycket mer hittar ni lättast information om hos Skatteverket.
Är du kund hos PE Accounting? Oavsett vilket eventuellt stöd ni ansöker om, glöm inte att meddela er redovisningskonsult så fort ni får ett beslut om stöd, detta för att vi ska kunna säkerställa att vi redovisar ert stöd så fort som möjligt, i rätt period och ger er en så rättvisande bild utav bolagets ställning som möjligt.

Korttidspermittering

Även möjligheterna till stöd för korttidspermittering kommer att förlängas t.o.m. juni 2021. Det nya regelverket som möjliggör detta har inte trätt i kraft än och beräknas inte göra det förrän i februari 2021. Däremot kommer det gälla retroaktivt från den 1 december 2020. Så än så länge finns inte möjlighet att skicka in en ny ansökan för kommande månader utan vi behöver avvakta med besked från Tillväxtverket om vad som kommer gälla för kommande månader och när ansökan kan skickas in.

 

För att vara uppdaterad på den senaste informationen läs mer på Tillväxtverket.

 

Har ni redan under 2020 tagit del utav stöd för korttidspermittering så är det viktigt att tänka er för kring åtgärder som utdelning och bonusar (eller någon form av extra lön som skulle kunna ses som bonus). Detta i och med att Tillväxtverket då kan anse att företaget inte gjort vad de kan för att minska på företagets lönekostnader.

Konstaterade kundförluster

Inte bara möjligheten till att ansöka om olika former av stöd har möjliggjorts till följd av utvecklingen av 2020. Skatteverket har även sett över möjligheten att ta upp konstaterade kundförluster och därmed ökat möjligheten er som har kunder med stora betalningssvårigheter att få tillbaka den utgående moms som deklarerats i samband med att fakturan ställdes ut. Förutsättningarna har alltså ändrats för att ni ska få rätt till att ta upp en konstaterad kundförlust:

 

  • Köparen är en beskattningsbar person.
  • Fakturan utfärdas mellan den 1 februari 2020 och den 31 december 2020.
  • Det har gått minst 3 månader sedan fordran förföll till betalning.
  • En skriftlig betalningspåminnelse har skickats ut.
  • Säljaren och köparen är inte i intressegemenskap.

 

Mer tips av denna karaktär hittar ni direkt hos Skatteverket som ständigt uppdaterar sidan varefter aktuella frågor lyfts.

 

Är detta något ni önskar se över och få hjälp med att hantera som kund till oss? Kontakta din redovisningskonsult så hjälper vi dig.

 

 

Se över debiterad preliminärskatt

Det kan vara läge för er att se över den debiterade preliminärskatten så att den inte riskerar att bli helt missvisande i förhållande till utvecklingen av 2020 och den förväntade utvecklingen 2021, läs mer hos Skatteverket
Är du kund hos oss kan du kontakta din redovisningskonsult så hjälper vi gärna till.

Parkering för anställda

Då många behövt välja bil istället för lokaltrafik så infördes en ny regel om att anställda inte behöver förmånsbeskattas om de får parkera kostnadsfritt eller till rabatterat pris i anslutning till jobbet. Detta gäller sedan tidigare mellan 1 april och 31 december 2020.

Julbord, julgåvor och förmånsbeskattning

Ett ovanligt år kräver också ovanliga åtgärder, det klassiska julbordet som många företag brukar erbjuda sina anställda är inte längre möjligt. Kreativiteten flödar och ni kanske försöker hitta på nya sätt att erbjuda era anställda en annan typ av julbord?

 

En viktig aspekt att tänka på är att det klassiska julbordet inte brukar vara skattepliktigt för era anställda då det klassificeras som intern representation vilket innebär att det är en gemensam måltid i en anvisad lokal. Detta innebär att måltiden kommer utgöra en skattepliktig förmån om ni väljer att bekosta julbord eller annan mat för era anställda på annat sätt, exempelvis genom att skicka hem mat till de som arbetar hemifrån.

 

I år är det även tillåtet att ge en större gåva än den vanligtvis skattefria julklappen till ett värde av 450 kr (ink. moms). Det beslutades nämligen tidigare i år att en skattefri coronagåva kan ges till ett värde av upp till 1000 kronor. Dessa går att kombinera till ett skattefritt belopp om 1450 kr.

 

Ett ovanligt år kräver också ovanliga åtgärder, det klassiska julbordet som många företag brukar erbjuda sina anställda är inte längre möjligt. Kreativiteten flödar och ni kanske försöker hitta på nya sätt att erbjuda era anställda en annan typ av julbord?

 

En viktig aspekt att tänka på är att det klassiska julbordet inte brukar vara skattepliktigt för era anställda då det klassificeras som intern representation vilket innebär att det är en gemensam måltid i en anvisad lokal. Detta innebär att måltiden kommer utgöra en skattepliktig förmån om ni väljer att bekosta julbord eller annan mat för era anställda på annat sätt, exempelvis genom att skicka hem mat till de som arbetar hemifrån.

 

I år är det även tillåtet att ge en större gåva än den vanligtvis skattefria julklappen till ett värde av 450 kr (ink. moms). Det beslutades nämligen tidigare i år att en skattefri coronagåva kan ges till ett värde av upp till 1000 kronor. Dessa går att kombinera till ett skattefritt belopp om 1450 kr.

 

Är du kund till PE och osäker på hur detta ska hanteras på de anställdas lön så är du varmt välkommen att kontakta din redovisningskonsult så hjälper vi dig.

Coronakolla årsredovisningen

Detta ovanliga år innebär också att de bolag som nu kommer upprätta årsredovisningar måste säkerställa att korrekt information delges i årsredovisningen.

 

Är du kund hos oss så kan du kontakta din PE-konsult så hjälper vi dig att se över vad som gäller för just ditt företag och vilken information som är aktuell för er att lyfta i årsredovisningen.

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?