Hur hanterar företagen coronakrisen? Berotec satsar på giggarna när världen gungar

Artikeln är en del av vår artikelserie om hur våra kunder hanterar coronakrisen.   Även stora tekniktunga branscher med behov av mycket konsultstöd drabbas av krisen. Det var något som vår kund, konsultbolaget Berotec märkte av när en del av deras kunder fick längre till beslut och stramade åt budgetarna. Samtidigt började frågorna strömma in från deras rikstäckande nätverk av giggare. För att snabbt kunna ge rätt stöd och komma starkare ur krisen bestämde de sig för att satsa mer än någonsin på nätverkande och information. De skapade snabbt även en digital version av sin gig-skola.

I denna artikel så intervjuar vi Helena Torhage, Marknadsansvarig och Åsa Söderbergh, COO på Berotec.

Vad har ni gjort för att ställa om?

– Vi har i alla år satsat allt på att bygga en gemensam kultur och plattform, där alla Berotecare är anställda av sig själva i sitt egna bolag men ändå kan samverka som ett stort företag. På sätt och vis har den nuvarande krisen dragit det till sin spets. Det är nu vår modell och flexibilitet testas och det är nu vi behöver visa att vi är starkast tillsammans, berättar Helena Torhage, Marknadsansvarig på Berotec.

 

– För hur ser myndigheterna till exempel på att ge statligt stöd till en person som anställer sig själv i sitt egna aktiebolag och hur skiljer det sig från den som kör enskild firma? Det blev snabbt tydligt för oss att det här inte var helt enkelt, samtidigt föreslogs nya stödpaket kontinuerligt, fortsätter Helena.

 

– Det stora nätverk vi har blev nu en riktig tillgång. Vi har kunnat samla information och utbilda alla istället för att var och en ska behöva jaga, tolka och sätta sig in i vad som sker. Vi har också fokuserat mycket på att bli ännu bättre på att utbilda även andra giggare kring hur de på bästa sätt kan ta sig igenom denna period, sköta sin verksamhet, välja rätt giggform och hur man synliggör sin egen kompetens, säger Helena.

 

– Vi inspirerar även fler att våga ta steget fullt ut och bli giggare. Nånstans i denna kris har det visat sig att trygghet inte alltid ligger i en anställning, utan personer med alternativa arbetsformer har kunnat klara sig bra. Det är bland annat detta vi lyfter genom Gig-skolan, som är en satsning för dem som vill ta steget nu men också utbildande på längre sikt. Vi märker även att många ensamma företagare nu söker sig till nätverk och andra gemenskaper. Man vill inte stå ensam genom krisen, avslutar Helena Torhage, Berotec.

Finns det fler fördelar med er gigbaserade verksamhet nu?

– Våra säljare/affärsledare har inte behövt ägna sig åt permitteringar och annat administrativt eftersom alla konsulter sköter sitt egna bolag. Istället har de kunnat fokusera helt och hållet på att ta hand om relationen med sina befintliga kunder och verkligen erbjuda genuin hjälp, men även leta efter nya företag och ge ett nära stöd till alla konsulter i deras team. Det ger även en stor trygghet för de konsulter som ingår i verksamheten. Många tycker det är skönt att veta att affärer görs och uppdrag hittas även i dessa tider. Där har vår struktur och kultur varit en enorm tillgång, berättar Helena.

 

– Det vi nu gör annorlunda utöver utbildning och information är att vi jobbar hårt för att samla alla våra giggare digitalt ännu mer än tidigare. Det blir så otroligt tydligt för oss att alla våra konsulter behöver ännu större möjligheter till digitala gemensamma sammanhang. När omvärlden gungar är det så skönt att inte stå ensam. Och trots allt som sker, eller kanske snarare tack vare allt som sker så kan vi ta ett steg till och bli ett ännu bättre och effektivare konsultbolag där alla kan känna trygghet och vi kan satsa på att växa tillsammans, fortsätter Helena.

Hur påverkar digital- och automatiserad redovisning med PE Accounting ert arbete?

– Innan vi använde PE Accounting var vår redovisning personberoende och det krävdes en hel del manuell administration för att ha kontroll över alla siffror. Med många giggande konsulter och en omfattande verksamhet blir det till exempel väldigt många fakturor som ska stämmas av mellan giggaren, slutkunden och oss på Berotec centralt, förklarar Åsa Söderbergh, COO, Berotec.

 

– Tillsammans med PE Accounting kom vi fram till att det här måste gå att automatisera på något sätt. Det var helt enkelt nödvändigt för att vi skulle få kontroll över allt som sker och ägna alla resurser åt att ta hand om våra giggare och hitta rätt uppdrag. För när alla mår bra och kan ha rätt fokus så är vi som bäst.

 

PE Accounting var nyfikna och utvecklade tillsammans med oss det som vi idag kallar automatiserad självfakturering. Det innebär i princip att:

 

  1. Våra konsulter med eget företag rapporterar tid.
  2. Både kund- och självfakturan skapas i PE Accounting med samma klick baserat på den rapporterade tiden.
  3. När kundfakturan attesteras skickas den till slutkunden och samtidigt attesteras. självfakturan automatiskt och mejlas till konsultens företag.
  4. Konsultens företag får betalt i samband med att kundfakturan blir betald.

 

Den här typen av tjänster som PE Accounting utvecklat med oss är en nödvändighet för att giggandet ska få det stora genombrott som det verkligen förtjänar utan att det blir krångligt för konsulterna. Det här har varit en extra stor hjälp nu när vi verkligen måste vara mer snabbrörliga och effektiva, förklarar Åsa Söderbergh, COO, Berotec.

Hur hanterar andra företag krisen?

Vi skriver löpande artiklar om hur våra kunder hanterar de utmaningar som började med coronakrisen. På så vis hoppas vi kunna bidra med inspiration till andra som befinner sig i en liknande situation och samtidigt visa hur redovisning med PE Accounting på olika sätt kan vara ett stöd när det sker stora förändringar i vår omvärld.

 

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?